De Noorderborch
Home>Nieuws>Schoolhond Pieter

Schoolhond Pieter

maandag 20 november 2017

Schoolhond Pieter

Een nieuwe medewerker op de Noorderborch: schoolhond Pieter!

Het klinkt misschien verrassend; een hond op school. Toch is het niet helemaal nieuw. In Amerika wordt het inzetten van honden op school al langer toegepast en in Duitsland zijn de positieve effecten van zogeheten therapiehonden uitgebreid bestudeerd. Hier en daar verschijnt inmiddels ook in Nederlandse scholen een hond in de klas.

Onderzoek wijst steeds weer uit dat kinderen veel steun halen uit de aanwezigheid van een hond. Een hond is een roedeldier, nodigt uit tot contact, tot activiteiten en geeft een gevoel van kameraadschap en vertrouwen. Daarbij oordeelt een hond niet en maakt geen onderscheid tussen kinderen.

Als liefhebber van honden liep juf Erna Nijeboer al langer rond met het idee om haar 2 jaar oude Australian Labradoodle Pieter in te gaan zetten op onze school. Niet alle honden zijn echter ook geschikt om als therapiehond in te zetten.

Om daarachter te komen heeft ze anderhalf jaar wekelijks getraind bij Hondenschool Happy Tails in Beerze. Hierbij lag de aandacht met name bij het aanleren van basiscommando’s, beheersingsoefeningen en socialisatie. Pieter heeft 3 gehoorzaamheidsdiploma’s gehaald en hij is geslaagd voor zijn landelijke examen Sociale Huishond. Aansluitend heeft juf Erna samen met Pieter de opleiding voor therapiehond gevolgd. Een zeer belangrijk onderdeel van de opleiding is de gedragstest voor de hond om er zeker van te zijn dat de honden die hun officiële certificaat ontvangen, het werken als therapiehond ook echt aankunnen. De begeleiders krijgen zowel theorie als praktijk en worden zo opgeleid dat zij kunnen inschatten wanneer hun hond stress ervaart. Op 18 maart 2017 is Pieter geslaagd en mag hij zich officieel Therapiehond noemen.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die hun vraagtekens plaatsen bij een hond in school. In het verleden zijn er honden altijd geweerd uit school i.v.m. allergieën van kinderen en collega’s. Pieter is echter een Australian Labradoodle; een hypoallergeen ras. Door een jarenlang gericht en selectief fokproces is er een hond gecreëerd die allergievriendelijk is en door zijn gedragskenmerken uitermate geschikt als hulphond. Toch kan het heel soms zo zijn dat kinderen toch op deze hond reageren. Dan moeten we erop letten dat de hond niet te dicht bij dit kind komt, want het belang van het kind staat voorop.

Er wordt steeds meer geschreven over het positieve effect van huisdieren op kinderen. Maar ook buitenshuis doet een hond veel goed. Hieronder een aantal redenen waarom eigenlijk elke school z’n eigen hond zou moeten hebben:

  • Kinderen zitten beter in hun vel. Een hond troost, helpt en luistert. Hij geeft kinderen meer zelfvertrouwen en helpt ze zich op hun gemak te voelen. Hierdoor kruipen verlegen kinderen bijvoorbeeld uit hun schulp. Een hond voegt vooral op sociaal-emotioneel en intuïtief gebied veel toe. Als leerkracht krijg je bijvoorbeeld niet altijd contact met leerlingen die naar binnen gekeerd zijn. Door een hond durven ze zich vaak wel open te stellen.
  • Pieter troost. Is er een kind gevallen op het schoolplein? Een beetje aandacht van Pieter doet wonderen. Maar ook bij groter leed biedt hij steun, alleen al door er te zijn met zijn grote, warme, geduldige hondenlijf. Pieter heeft een hoog knuffelgehalte en lijkt op een grote knuffelbeer.
  • Hij helpt zelfs bij het lezen. Een hond is een goede luisteraar voor kinderen die moeite hebben met lezen. Kinderen vinden lezen niet altijd leuk. Vooral niet als ze het moeilijk vinden en hardop moeten voorlezen. Of als ze dyslectisch zijn. Maar het wordt al een stuk leuker als ze mogen voorlezen aan een hond. Het geeft niks als een kind zich een keer verspreekt of een woord verkeerd uitspreekt. Pieter is geduldig, geeft geen commentaar en zal hem/haar niet uitlachen of verbeteren. Op deze manier krijgen de leerlingen meer plezier in het lezen. Zonder zo’n belemmering ontwikkelt een kind namelijk sneller nieuwe vaardigheden, wat weer goed is voor zijn zelfvertrouwen. Wetenschappelijk is bewezen dat de aanwezigheid van een hond sterk bloeddrukverlagend werkt en een vermindering van stress betekent.
    Een leeshond doet eigenlijk niets anders dan lekker naast het kind op de grond liggen en luisteren naar het kind dat uit een boek voorleest. Daarvoor is een rustig plekje, een apart kamertje of leeg lokaal het meest geschikt. Er wordt natuurlijk ook tijd genomen voor knuffelen en/of spelen met Pieter. De leerkracht van het kind is daarbij niet aanwezig. Alleen de hond en zijn begeleidster.
  • Kinderen leren duidelijk communiceren. Honden zijn net mensen: als je niet duidelijk tegen ze bent, snappen ze er geen snars van. De kans dat je van ze gedaan krijgt wat je wilt, is dan in elk geval minimaal. Met Pieter kun je commandospelletjes spelen in de klas. De kinderen moeten hem roepen en mogen hem opdrachtjes geven a.d.h.v. duidelijke commando’s en mogen hem dan een snoepje geven. De hond spiegelt je gedrag. Ben je onduidelijk en/of heb je een onzekere lichaamshouding of zachte stem dan zal hij je niet begrijpen. Zo kun je de link leggen naar klasgenoten; die luisteren ook niet als je niet heel duidelijk zegt wat je van ze wilt. Op deze manier leren kinderen op een duidelijke manier communiceren en werken ze aan een weerbare houding.
  • Pieter verbetert de sfeer. De sfeer wordt positief beïnvloed met een hond in de school of in een groep. De hond zorgt voor gezelligheid, de kinderen gaan makkelijker met elkaar om en ze werken meer ontspannen met een hond in de buurt. Ook wordt er minder geruzied en gepest. Een hond kan ervoor zorgen dat kinderen op school zich veiliger en meer ontspannen voelen, zelfvertrouwen krijgen, beter communiceren en dus sociaal vaardiger worden. Kinderen die eigenlijk niet graag naar school gaan, kunnen door de aanwezigheid van een hond wel weer veel plezier krijgen in school.
  • Pieter kan helpen bij moeilijke gesprekken. Tijdens het uitlaten van de hond wordt ook nog eens een stukje verantwoordelijkheid en leiding nemen geoefend. Voor kinderen die niet lekker in hun vel zitten, kan een wandeling met Pieter een uitlaatklep zijn. Tijdens een wandeling kunnen ze hun hart luchten. Dat is minder confronterend dan tegenover elkaar zitten, omdat je allebei dezelfde kant op loopt. Als ze zich emotioneel kunnen ontladen, kunnen ze daarna de lesstof weer beter opnemen.
  • Pieter werkt rustgevend. Voor sommige kinderen werkt het erg rustgevend om even een “chill-momentje” met een hond te hebben. Door een dier te aaien, maken de hersenen hormonen aan waarvan we kalmeren. Wist je dat een knuffel van 20 seconden het bindingshormoon en de neurotransmitter oxytocin doet vrijkomen? Dit is een natuurlijk antidepressivum. Daardoor is de kans dat een kind een conflict tijdens een vrij moment of op het schoolplein krijgt veel kleiner.
  • Pieter helpt bij het verminderen van angst voor honden. Een hond in school is een fantastische mogelijkheid om kinderen al vroeg te leren dat honden niet eng hoeven te zijn. Angst voor honden ontstaat vaak namelijk al op jonge leeftijd. Pieter geeft vertrouwen en liefde en laat geen ruimte voor angst of onzekerheid.

Kort samengevat:
Alleen al door aanwezig te zijn laat Pieter de hartslag en bloeddruk van leerlingen afnemen, het verantwoordelijkheidsgevoel groeien, leren kinderen rekening houden met elkaar, geeft ontspanning bij spel, universele aandacht bij het uitlaten, werkt hij spanning regulerend en zelfvertrouwen verhogend. Daarnaast geeft hij knuffeltherapie. Ieder kind op elke school zou hiervan mee moeten kunnen genieten!

Pieter wordt niet alleen ingezet bij kinderen met problemen. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover kinderen met wie het prima gaat en die de hond ook heel leuk vinden. We zetten de hond dus ook in als beloning voor alle kinderen.

Voorlichting in de klas is belangrijk. Daarom maken alle leerlingen van de Noorderborch kennis met Pieter d.m.v. een voorlichting “Juf mag ik de hond aaien?” Uit ervaring weten we dat het belangrijk is dat de leerlingen weten hoe ze met een hond moeten omgaan. Wanneer mogen ze de hond aaien en wanneer moeten ze hem juist met rust laten? De leerlingen moeten weten hoe een hond reageert, hoe ze hem moeten benaderen, maar ook is het belangrijk om de “hondentaal” te begrijpen. Daarbij is het van belang dat er afspraken worden gemaakte die voor de hele school gelden; de zogenaamd huisregels.

Alle leerlingen kunnen met Pieter te maken krijgen. Als schoolhond Pieter (samen met juf Erna) structureel met uw zoon of dochter aan het werk gaat, nemen we contact met u op om te vertellen wat en hoe Pieter ingezet kan worden.

U kunt de werkzaamheden van Pieter volgen op https://www.facebook.com/SchoolhondPieter/